صندوق تأمین خسارتهای بدنی
صندوق تأمین خسارتهای بدنی، یکی از نهادهای مهم در حوزه بیمه و حقوق مدنی است. این نهاد با هدف حمایت از زیاندیدگان حوادث رانندگی غیرقابل جبران ایجاد شده است. این صندوق در ایران، به عنوان یک نهاد عمومی مستقل تحت نظارت بیمه مرکزی فعالیت میکند. هدف اصلی این نهاد، جبران خسارتهایی است که به دلایل مختلف، از جمله نداشتن بیمهنامه معتبر یا فرار مقصر حادثه، که از طرف شرکتهای بیمه قابل جبران نیستند.
تاریخچه و مبانی قانونی
صندوق تأمین خسارتهای بدنی بر اساس قانون بیمه اجباری شخص ثالث ایجاد شده است. این قانون، برای اولین بار در سال ۱۳۴۷ به تصویب رسید و پس از آن در سالهای مختلف اصلاح شد تا به شکل امروزی درآمد. مهمترین تحول قانونی در این زمینه، تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۵ بود که نقش و جایگاه این صندوق را به طور شفافتری مشخص کرد.
طبق این قانون، صندوق تأمین خسارتهای بدنی موظف است خسارتهای بدنی اشخاصی را که به دلایل خاصی امکان دریافت غرامت از شرکتهای بیمه را ندارند، پرداخت کند. منابع مالی این نهاد عمدتاً از محل دریافت درصدی از حق بیمه شخص ثالث، جرایم بیمهای و کمکهای دولتی تأمین میشود.
وظایف و مسئولیتهای صندوق
- جبران خسارتهای بدنی در صورت نداشتن بیمهنامه معتبر: اگر فردی در حادثه رانندگی آسیب ببیند و مقصر حادثه بیمهنامه معتبر نداشته باشد، این صندوق موظف به پرداخت دیه از طرف مقصر میباشد.
- جبران خسارت در صورت فرار مقصر: در مواردی که مقصر حادثه فرار کند و شناسایی نشود، خسارت زیاندیده از این نهاد جبران و پرداخت میگردد.
- پرداخت دیه در صورت ورشکستگی شرکت بیمه: اگر شرکت بیمهای که باید خسارت را پرداخت کند ورشکسته شده باشد، صندوق تامین خسارتهای بدنی موظف است تعهدات شرکت ورشکسته را انجام دهد.
- حمایت از زیاندیدگان آسیبپذیر: در برخی شرایط خاص، صندوق میتواند از زیاندیدگانی که به دلایل حقوقی و قانونی امکان دریافت خسارت را ندارند، حمایت کند.
- خسارتهای بدنی خارج از تعهدات بیمهنامه: مثلا در خسارتهایی که مقصر 50/50 تعیین میگردد، 50 درصد توسط شرکت بیمه مقصر حادثه پرداخت میگردد و 50 درصدی که خود زیاندیده مقصر شده است، توسط صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت میگردد. البته در شرایط مشابه مثلا 70/30 یا شرایط دیگر هم به همین صورت این نهاد باید مابهالتفاوت خسارت پرداختی توسط بیمه ثالث مقصر را جبران کند.
- خسارتهایی که بیش از تعهدات بیمه نامه شخص ثالث باشد. مثلا تعداد فوتیها در یک تصادف از 5 نفر بیشتر شود و یا تعدد دیات (دیه دوم به بعد) یک شخص از سقف تعهدات بیمه نامه شخص ثالث عبور کند. در این شرایط الباقی دیات را صندوق تامین خسارتهای بدنی جبران میکند.
منابع مالی صندوق
منابع مالی صندوق تأمین خسارتهای بدنی از محلهای مختلفی تأمین میشود که مهمترین آنها عبارتند از:
- 8 درصد از حق بیمههای دریافتی از بیمهنامههای شخص ثالث
- 20 درصد از جریمههای وصولی راهنمایی و رانندگی در کشور
- 20 درصد از کل هزینه های دادرسی و جزای نقدی وصولی توسط قوه قضائیه
- جرایم ناشی از تأخیر در تمدید بیمهنامه شخص ثالث
- کمکهای دولتی و غیر دولتی و سایر منابع قانونی تعیینشده
- درآمد حاصل از سرمایهگذاری وجوه صندوق
فرایند دریافت خسارت از صندوق
ثبت درخواست: زیاندیده یا اولیای دم مصدوم باید درخواست خود را به همراه مدارک لازم (نظیر گزارش پلیس، گواهی پزشکی قانونی، رأی دادگاه و غیره) به صندوق ارائه دهد.
بررسی مدارک: کارشناسان صندوق، درخواست برای دریافت غرامت را بررسی کرده و در صورت احراز شرایط، پرونده را برای پرداخت خسارت آماده میکنند.
پرداخت خسارت: پس از تأیید نهایی، مبلغ خسارت به زیاندیده پرداخت میشود.
مطالبه از مقصر حادثه
در مواردی مثل نداشتن بیمهنامه شخص ثالث که مقصر حادثه مشخص است و یا اینکه مقصر تصادف فرار کرده باشد، ممکن است مقصر شناسایی شود. در اینگونه موارد خسارتی که توسط صندوق تامین خسارتهای بدنی به زیاندیده پرداخت گردیده است، از مقصر حادثه مطالبه میگردد.
نکته مهم: مقصر حادثه در صورت نداشتن بیمه ثالث در زمان تصادف، می تواند درخواست تقسیط پرداخت این مطالبه را به صندوق بکند. در واقع کسی که در زمان تصادف فاقد بیمهنامه شخص ثالث است، میتواند خسارت زیاندیده را با وامی که از این نهاد میگیرد، پرداخت کند.
چالشها و مشکلات پیش روی صندوق
با وجود اهمیت و نقش حیاتی این نهاد، برخی چالشها و مشکلات در مسیر فعالیت آن وجود دارد، از جمله:
کمبود منابع مالی: به دلیل اینکه درصدی از جامعه مخصوصا موتورسواران فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند و همچنین افزایش تعداد حوادث رانندگی و خسارات بدنی، منابع صندوق گاهی برای تأمین تمامی خسارات کافی نیست.
فرایندهای اداری پیچیده: گاهی زیاندیدگان با روند طولانی و پیچیدهای برای دریافت خسارت از صندوق تامین خسارتهای بدنی روبهرو هستند. این نهاد باید برای هر چه راحتتر کردن مراحل دریافت خسارت اقدامات لازم را انجام دهد.
فرار مقصران حادثه: متاسفانه افزایش مواردی که مقصران حادثه فرار میکنند، باعث میشوند هم زیاندیدگان برای دریافت خسارت با مشکل مواجه شوند و هم تعهدات صندوق بیشتر شود.
راهکارهای بهبود عملکرد صندوق
افزایش منابع مالی: افزایش سهم صندوق از حق بیمههای شخص ثالث و یا دریافت کمکهای بیشتر از دولت میتواند تأمین مالی بهتری را فراهم کند.
بهبود فرایندهای اداری: کاهش بوروکراسی و استفاده از سامانههای الکترونیکی برای ثبت و بررسی سریعتر درخواستها و پرداخت بهموقع خسارت به زیاندیدگان حوادث رانندگی.
همکاری بیشتر با نهادهای قضایی و پلیس: شناسایی و پیگیری مقصران حوادث رانندگی که فرار کردهاند و ریکاوری خسارتهای پرداختشده میتواند بار مالی نهاد را کاهش دهد.
آگاهسازی عمومی: اطلاعرسانی درباره ضرورت داشتن بیمهنامه ثالث معتبر و پیامدهای قانونی عدم رعایت آن. با این کار هم مردم کمتر از نداشتن بیمه نامه معتبر آسیب میبینند و هم مشکل کمبود منابع مالی صندوق تامین خسارتهای بدنی حل میگردد.
نتیجهگیری
صندوق تأمین خسارتهای بدنی نقش مهمی در حمایت از زیاندیدگان حوادث رانندگی و سایر حوادث مشابه دارد. این نهاد با تأمین خسارات ناشی از عدم توانایی شرکتهای بیمه یا مقصران حادثه، به نوعی امنیت اجتماعی را تضمین میکند. با این حال، چالشهای مالی و اجرایی نیازمند اصلاحات و بهبودهایی هستند تا عملکرد این نهاد بهبود یابد و زیاندیدگان بتوانند سریعتر و آسانتر به حقوق خود دست یابند. در نهایت، تقویت نظام بیمهای کشور و فرهنگسازی در زمینه بیمه شخص ثالث میتواند به کاهش بار مالی این صندوق کمک کند.
جهت مشاوره رایگان برای دریافت خسارت در تصادفات رانندگی با شماره 09125466375 – 02188980301 تماس حاصل بفرمائید.