بیمه شخص ثالث خودرو
بیمه شخص ثالث خودرو، یک بیمه اجباری برای تمام وسایل نقلیه موتوری در ایران است. این بیمهنامه خسارات جانی و مالی واردشده به اشخاص ثالث را پوشش میدهد. هدف از بیمه شخص ثالث، حمایت از زیاندیدگان حوادث رانندگی و کاهش هزینههای سنگین مالی ناشی از تصادفات رانندگی برای رانندگان است. در این مقاله به بررسی جزئیات بیمه شخص ثالث، قوانین مرتبط، نحوه محاسبه حق بیمه، پوششها ، مزایا و نحوه دریافت خسارت این بیمهنامه میپردازیم.
بیمه شخص ثالث چیست؟
بیمه شخص ثالث، نوعی بیمه مسئولیت مدنی اجباری برای کلیه وسایل نقلیه موتوری است که مسئولیت مالی و جانی راننده مقصر در تصادفات رانندگی را پوشش میدهد. در این بیمهنامه، سه طرف اصلی وجود دارند:
- بیمهگذار: فردی که بیمهنامه را خریداری میکند، بیمه گذار میتواند مالک خودرو باشد و یا میتواند شخص استفادهکننده از خودرو باشد.
- بیمهگر: شرکت بیمهای که تعهد پرداخت خسارات را از طرف بیمهگذار بر عهده دارد.
- شخص ثالث: افراد و اموالی که در تصادف آسیب دیدهاند و مشمول دریافت خسارت هستند، مانند عابران پیاده، رانندگان و سرنشینان سایر وسایل نقلیه و همچنین وسیله نقلیه آسیبدیده.
قوانین بیمه شخص ثالث در ایران
بیمه شخص ثالث طبق قانون، اجباری است و نداشتن آن میتواند تبعات جدی مانند جریمه نقدی، توقیف خودرو و پرداخت خسارت به زیاندیده از سوی مالک وسیله نقلیه را به دنبال داشته باشد.
برخی از مهمترین قوانین مرتبط با بیمه شخص ثالث در ایران عبارتند از:
الزام به داشتن بیمه: تمامی وسایل نقلیه موتوری باید بیمهنامه معتبر داشته باشند. در غیر ایصورت پلیس حق توقیف خودرو را دارد.
پرداخت خسارت بدون کروکی: درسال 1403 تصادف 2 خودرو که فقط خسارت مالی زیر 40 میلیون تومان داشته باشند، نیازی به کروکی ندارند. در باقی شرایط حتما کروکی پلیس الزامی است.
افزایش سالانه نرخ دیه: حق بیمه بر اساس نرخ دیه سال تعیین میشود که هر سال توسط قوه قضائیه اعلام میگردد.
جریمه دیرکرد: در صورت تمدید نکردن بیمهنامه در زمان خودش، جریمه دیرکرد بهصورت روزشمار محاسبه و به مبلغ بیمه اضافه میشود. البته این جریمه مستقیما به حساب صندوق تامین خسارتهای بدنی واریز میشود.
پوششهای این بیمهنامه
- خسارتهای جانی: بیمه شخص ثالث هزینههای درمان، نقص عضو و فوت افراد آسیبدیده در تصادف را پرداخت میکند. سقف پوشش خسارت جانی بر اساس دیه کامل یک فرد در ماههای حرام (محرم، رجب، ذیالقعده و ذیالحجه) محاسبه میشود.
- خسارتهای مالی: این بیمهنامه، خسارات وارد شده به خودروها، اموال عمومی و خصوصی را پوشش میدهد. سقف پوشش مالی بر اساس حداقل و حداکثر تعیینشده توسط بیمه مرکزی مشخص میشود. در صورتی که میزان خسارت بیشتر از سقف بیمه باشد، راننده مقصر باید مابهالتفاوت را شخصاً پرداخت کند.
- هزینههای پزشکی: در صورتی که مصدومان تصادف نیاز به درمان داشته باشند، هزینههای پزشکی و بیمارستانی آنها تحت پوشش بیمه قرار میگیرد. البته در قوانین جدید هزینههای پزشکی قبل از حادثه به وزارت بهداشت پرداخت شده است. وزارت بهداشت میبایست تمام مصدومان تصادفات رانندگی را رایگان درمان کند.
- حوادث راننده خودرو: به دلیل اینکه در این بیمهنامه، حوادث مربوط به راننده تحت پوشش نیست، به همین جهت پوشش حوادث راننده در قالب بیمه حوادث راننده به این بیمهنامه اضافه شده است. دلیل این کار این است که در شرایطی که راننده مقصر خودش هم آسیب دید، بتواند خسارت دریافت کند.
عوامل مؤثر بر محاسبه حق بیمه شخص ثالث
نوع و مدل خودرو: خودروهای با موتور و بدنه قویتر به دلیل آسیب بیشتری که میتوانند برسانند، حق بیمه بیشتری باید بپردازند.
سال ساخت خودرو: خودروهای قدیمیتر به دلیل استهلاک قطعات خودرو و خطر بالاتر تصادف، حق بیمه بیشتری باید پرداخت کنند.
کاربری خودرو: خودروهای تاکسی، وانت و وسایل نقلیه حملونقل عمومی به دلیل تردد بیشتر، ریسک تصادف بالاتری دارند و باید حق بیمه بالاتری پرداخت کنند. متاسفانه بسیاری از تاکسیهای اینترنتی از این موضوع بیخبر هستند و در زمان خسارت شامل حال ماده 10 قانون میشوند و قسمتی از خسارت را باید خودشان از جیب پرداخت کنند.
سابقه خسارت: در صورت تصادف و دریافت خسارت از بیمه، تخفیفهای بیمهنامه کاهش و یا حذف میگردد و گاهی اوقات به دلیل تصادفات زیاد با مبالغ بالا شامل حال جریمه نیز میگردند. در مقابل، اگر بیمهگذار خسارت دریافت نکند، بابت هر سال شامل 5 درصد تخفیف عدم خسارت میگردد که این تخفیفها تا سقف 70درصد میباشد.
میزان تعهدات مالی: هر چه سقف تعهدات مالی بیمهنامه بالاتر باشد، حق بیمه نیز نیز به همان نسبت افزایش خواهد کرد.

در زمان خرید بیمه شخص ثالث خودرو دقت کنید که بیمه با کیفیت تهیه کنید
مزایای این بیمهنامه
۱. حمایت از زیاندیدگان تصادفات: پرداخت سریع خسارات جانی و مالی برای افراد آسیبدیده. در شرایطی که اکثر راننده هزینه پرداخت خسارت را ندارند، زیاندیده هم با مشکلات مالی برای تعمیر خودرو و یا بهبود سلامت خودش روبرو خواهد بود.
۲. کاهش فشار مالی بر رانندگان: جبران خسارات سنگین تصادفات که ممکن است پرداخت آن برای راننده مقصر غیرممکن باشد. فقط فکر کنید که این بیمهنامه نبود و در تصادفات مردم خودشان باید خسارتهای مالی و مخصوصا خسارتهای سنگین جانی را پرداخت میکردند. بالای 90درصد مقصرین به دلیل نداشتن مبلغ خسارت باید به زندان میرفتند و مشکلات زیاد اجتماعی درست میشد.
۳. تخفیف عدم خسارت: در صورتی که بیمهگذار هر سالی که از بیمه استفاده نکند، سالیانه از 5درصد تخفیف عدم خسارت تا سقف 70درصد استفاده میکند.
4.امکان تقسیط بیمهنامه: شرکتهای بیمه امکان پرداخت اقساطی حق بیمه را برای بیمهگذاران خود فراهم کردهاند. در این شرایط اقتصادی ارائه بیمه با شرایط راحتتر بسیار نیاز است.
تفاوت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه
بسیاری از رانندگان بیمه شخص ثالث را با بیمه بدنه اشتباه میگیرند. در حالی که این دو بیمه تفاوتهای زیادی دارند:
بیمه شخص ثالث فقط خسارتهای را پرداخت میکند که ناشی از قصور بیمهگذار به اشخاص ثالث باشد. در صورتیکه بیمه بدنه خسارتهای مالی که به خود خودروی بیمهگذار وارد میشود را پرداخت میکند.
بیمه بدنه | بیمه شخص ثالث | |
اختیاری | اجباری | اجباری یا اختیاری؟ |
ندارد | دارد | پوشش خسارت جانی |
خودرو بیمهگذار | خودرو زیاندیده | پوشش خسارت مالی |
دارد | ندارد | پرداخت خسارت سرقت |
دارد | ندارد | پوشش بلایای طبیعی |
نکاتی برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث
۱. مقایسه شرکتهای بیمه: قبل از خرید بیمه، شرایط و نرخهای شرکتهای مختلف را بررسی کنید. البته نرخ برخی شرکتهای بیمهای مثل بیمه ایران کمی بالاتر میباشد که دلیل آن هم سرویسدهی قویتر این شرکت است. شرکت بزرگ بیمه ایران در تمام شهرهای ایران حتی شهرهای کوچک مراکز پرداخت خسارت متعددی دارد و این شرایط را برای دریافت خسارت راحتتر، محیا میکند.
۲. انتخاب پوشش مالی مناسب: سعی کنید پوشش مالی بالاتری انتخاب کنید تا در صورت تصادف، مجبور به پرداخت هزینه از جیبتان نباشید. در سال 1403 سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 800میلیون تومان میباشد. بهتر است با پرداخت حقبیمه اضافی سقف تعهدات مالی را خریداری کنید.
۳. بررسی شرایط پرداخت خسارت: برخی شرکتها خسارت را سریعتر و بدون دردسر پرداخت میکنند. طبق آمارهای بیمه مرکزی بیمه ایران با اختلاف بالاترین و باکیفیتترین خسارتها را پرداخت میکند.
۴. توجه به تخفیفها: اگر چند سال بدون تصادف رانندگی کردهاید، از تخفیف عدم خسارت بهرهمند شوید. توجه داشته باشید که تخفیفات برای شخص سیو میماند و در صورت فروش خودرو میتوانید تخفیف خودروی فروخته را را روی ماشین جدید که خریدید انتقال دهید.
نحوه دریافت خسارت بعد از تصادف از این بیمهنامه
دریافت خسارت جانی: بعد از تصادف حتما باید پلیس راهور کروکی بکشد و مصدوم با آمبولانس به بیمارستان انتقال پیدا کند. بعد از مرخصشدن از بیمارستان با نامهای که از کلانتری همان منطقه میگیرید به پزشکی قانونی مراجعه میکنید. با گرفتن نظر پزشکی قانونی و مدارکی که از کلانتری و یا دادگاه میگیرید، به شرکت بیمه مراجعه کرده و خسارت خود را دریافت میکنید.
دریافت خسارت مالی: در خسارتهای زیر 40 میلیون که بین 2 خودرو اتفاق افتاده است نیازی به کروکی نیست. در بقیه انواع تصادفات مثل تصادف دنده عقب و غیره حتما نیاز به کروکی پلیس میباشد.
نتیجهگیری
بیمه شخص ثالث خودرو یکی از مهمترین بیمهنامههای مسئولیت است که نقش مهمی در جبران خسارات ناشی از تصادفات رانندگی دارد. این بیمهنامه اجباری است و نداشتن آن میتواند عواقب مالی جبرانناپذیری داشته باشد. تهیه بیمه شخص ثالث با پوششهای مناسب و از یک شرکت معتبر، میتواند آرامش خاطر بیشتری برای رانندگان ایجاد کند. بنابراین، توصیه میشود قبل از خرید بیمه، شرایط و مزایای شرکتهای مختلف را بررسی کرده و بیمهای باکیفیت و معتبر تهیه کنید.
لطفا جهت تمدید بیمه نامه شخص ثالث با شمارههای 02191690615 – 02188980390 – 09125466375 تماس حاصل فرمائید. مشاوران ما 24 ساعته آماده پاسخگویی و مشاوره برای خرید یک بیمهنامه یاکیفیت برای شما عزیزان هستند.